Προγράμματα ΝΕΛΕ |
Πρωτοφανής συμμετοχή και δωρεάν επιμόρφωση Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2010, στη Νομαρχιακή Επιτροπή Λαΐκής Επιμόρφωσης (ΝΕΛΕ) Μεσσηνίας λειτούργησαν 91 προγράμματα, τα οποία παρακολούθησαν 1.850 πολίτες του νομού. Με επιμορφωτικά μαθήματα στον Πολιτισμό και τις Τέχνες, στην Αγωγή Πολιτών, στην Οικονομία και Επιχειρηματικότητα, αλλά και σε τμήματα για τα ΑμεΑ, η ΝΕΛΕ μόλις ξεκίνησε το δεύτερο εξάμηνο της φετινής χρονιάς με τριάντα προγράμματα και περισσότερους από 600 εκπαιδευόμενους. Οι αιτήσεις σε εκκρεμότητα ξεπερνούν αυτή τη στιγμή τις 1.250! Ήδη τα στοιχεία περιγράφουν ένα δυναμικό, ζωντανό θεσμό. Στην επίσκεψή μου στην έδρα της στην Καλαμάτα (στην οδό Νέδοντος 129), ο πρόεδρος της ΝΕΛΕ Δημήτρης Φίλος δέχθηκε ευγενικά να με «ξεναγήσει» στους χώρους, τα προγράμματα, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό (εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους) των σχολών της. Προερχόμενος από τις τάξεις της Αστυνομίας, ο κ. Φίλος κατόρθωσε να αγαπήσει και να εξελίξει ένα κατ’ αρχάς άγνωστό του αντικείμενο. “Ο στόχος της Ε.Ε. είναι να επιμορφώνει το 12% των ενηλίκων ετησίως», μου είπε. «Σε πανελλήνιο επίπεδο, δυστυχώς, μέχρι σήμερα, αυτό το νούμερο είναι απλησίαστο. Η ΝΕΛΕ Μεσσηνίας, όμως, έχει πρωτοστατήσει και είμαστε στο 6% έως 8%». Τα 45.000 ευρώ με τα οποία χρηματοδοτεί το υπουργείο Παιδείας το θεσμό, μετά βίας καλύπτουν ένα τρίμηνο λειτουργίας της, υπογράμμισε. Δεδομένων των πολλών προγραμμάτων, αλλά και του γεγονότος ότι σχολές της ΝΕΛΕ λειτουργούν επίσης στην Κυπαρισσία, την Ανδρούσα, τη Μεσσήνη και αλλού στο νομό, «φτάσαμε στο σημείο να εξαντλήσουμε τα οικονομικά» πρόσθεσε. «Για να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στην προσπάθεια –αφού έχει δημιουργηθεί ένα ρεύμα ενδιαφερομένων που αυξάνεται συνεχώς (π.χ. ενώ το 2007 είχαμε 911 εκπαιδευθέντες, έχουμε φτάσει σήμερα πλέον στους 8.500!)- υπογράψαμε σύμβαση με τη Νομαρχία και τα χρήματα τα προσφέρουμε στα προγράμματα. Για το 2010 πήραμε το σεβαστό ποσό των 155.000 ευρώ. Το ίδιο ποσό ισχύει και για του χρόνου και ευχαριστούμε τον κ. Δράκο για το μεγάλο ενδιαφέρον που δείχνει για τη λαϊκή επιμόρφωση». Όσο για το τι θα συμβεί στο «καλλικράτειο» σύστημα αυτοδιοίκησης: «Το υπουργείο Παιδείας πλέον ονομάζεται Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης και βλέπω ότι ενδιαφέρεται να προσδώσει μια ιδιαίτερη αξία στη ΝΕΛΕ. Με το νέο σύστημα αυτοδιοίκησης του “Καλλικράτη” το πιθανότερο –έτσι πιστεύω τουλάχιστον- είναι να δοθεί το γενικό μέρος της διαχείρισής της στους Δήμους. Στην Περιφέρεια θα μείνει ένα κομμάτι το οποίο βλέπω ότι θα το κάνει επαγγελματικό. Ελπίζουμε και ευχόμαστε όλοι ότι ο Δήμος θα αναλάβει τις ευθύνες και το οικονομικό κόστος». Ο υπάλληλος της ΝΕΛΕ Χρήστος Λάβδας σημειώνει: «Σε ολόκληρη την Ελλάδα, οι ΝΕΛΕ ξεκίνησαν το 1983. Υπήρχε θεσμός και πριν από το ’83, αλλά λειτουργούσε με τους διευθυντές σχολείων, περισσότερο σε αγροτικά θέματα. Ήταν, μάλιστα, ο σημερινός πρωθυπουργός που είχε ασχοληθεί με το νέο θεσμό από το ’83 κι έπειτα και βοήθησε ώστε να εκτιναχθεί σε όλη την Ελλάδα, δημιουργώντας τις απαραίτητες δομές». Σχετικά με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ΝΕΛΕ, ο κ. Λάβδας μας είπε: «Προσεγγίζουν το χώρο και τα προγράμματά μας οι ενήλικες, κυρίως για να περάσουν δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους, να συζητήσουν τα ενδιαφέροντά τους και να κοινωνικοποιηθούν. Δεν είναι κλειστός ο χώρος με απουσίες και τιμωρίες. Τα προγράμματά μας είναι δωρεάν. Επιπλέον, η θεματολογία των προγραμμάτων δεν είναι κλεισμένη σε κάποια στεγανά, διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας στην οποία απευθύνεται. Γίνεται ανίχνευση των αναγκών της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας και αναλόγως δημιουργούνται τα τμήματα». «Τα μαθήματα της ΝΕΛΕ απευθύνονται σε όλους τους ενήλικες, χωρίς ανώτατο όριο ηλικίας και χωρίς ειδικές προϋποθέσεις, εκτός του να υποβάλλουν τη σχετική αίτηση», ανέλαβε να μου εξηγήσει τις λεπτομέρειες ο γραμματέας της ΝΕΛΕ Νίκος Κυριόπουλος. «Τα μαθήματα είναι 25 ωρών της Αγωγής Πολιτών, Αγωγής Υγείας, Πρώτων Βοηθειών, Διαιτολογίας – Διατροφής κ.λπ., 50 ωρών τα τμήματα Επιχειρηματικότητας, Αγροτουρισμού, Οινολογίας κ.λπ., και 75 ωρών είναι τα περισσότερα προγράμματα, στον τομέα του Πολιτισμού κυρίως. Αιτήσεις δεχόμαστε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, σε όσα προγράμματα επιθυμεί ο κάθε υποψήφιος. Τα πιο δημοφιλή είναι τα προγράμματα Αργυροχρυσοχοΐας, Αγιογραφίας και Ζωγραφικής». Συναντήσαμε εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους από τα τμήματα Κατάρτισης Τεχνικών Έργων, Ζωγραφικής, Αγιογραφίας και Αργυροχρυσοχοΐας. Όλοι τους μίλησαν με αγάπη για τη ΝΕΛΕ και εξέφρασαν την ελπίδα να συνεχίσει το έργο της και στον «Καλλικράτη». Άρης Παναγιωτόπουλος Εκπαιδευόμενος στο Τμήμα Κατάρτισης Τεχνικών Έργων «Εμπεδώνω και εμπλουτίζω πράγματα που ξέρω» «Είναι ένα αντικείμενο που με ενδιαφέρει, πρώτον, και κατά δεύτερον πιστεύω ότι οποιοδήποτε σεμινάριο πάντα έχει κάτι να σου προσφέρει και σε πράγματα που ξέρεις και τα εμπλουτίζεις και σε νέες γνώσεις. Αυτό ήταν και το βασικό για μένα, πράγματα που ήξερα να τα εμπεδώσω καλύτερα και να τα εμπλουτίσω. Ασχολούμαι με την οικοδομή και, όπως καταλαβαίνετε, μου είναι πολύ χρήσιμο. Είναι η πρώτη φορά που παρακολουθώ πρόγραμμα της ΝΕΛΕ και είμαι πολύ ευχαριστημένος». Νίκη Καράγιωργα Εικαστικός – εκπαιδεύτρια στο Τμήμα Ζωγραφικής «Αυξάνει το ενδιαφέρον των πολιτών» «Είναι η δεύτερη χρονιά που διδάσκω στη ΝΕΛΕ και θα έλεγα ότι, σε σχέση με πέρυσι, το ενδιαφέρον συμπολιτών μας να παρακολουθήσουν το τμήμα είναι μεγαλύτερο. Το τμήμα μας έχει είκοσι μαθητές, εκ των οποίων οι δεκαοχτώ γυναίκες και οι δύο άντρες. Διδάσκονται ακαδημαϊκό σχέδιο και χρώμα, τρεις φορές την εβδομάδα, τρεις ώρες τη φορά. Είναι μεγάλη η χαρά να βλέπεις ανθρώπους να κάνουν αυτό που αγαπάνε και να εξελίσσονται σε αυτό που επέλεξαν». Γρηγορία Μπαχούρου Εκπαιδευόμενη στο Τμήμα Ζωγραφικής «Εξελισσόμαστε στο αντικείμενο που μας ενδιαφέρει» «Είναι η πρώτη χρονιά που έρχομαι. Είμαστε όλοι πάρα πολύ ευχαριστημένοι, αυτό βγαίνει από τις μεταξύ μας συζητήσεις. Έχω δοκιμάσει και άλλους καθηγητές και μπορώ να πω ότι η δεσποινίς Καράγιωργα είναι η πιο υπομονετική και η πιο κατάλληλη για το αντικείμενο. Έχει κάνει, άλλωστε, τις ανάλογες σπουδές και εμβαθύνει, ασχολείται προσωπικά με τον καθένα μας, μπαίνει στην ψυχή του σπουδαστή. Αυτό μας δίνει μεγάλη ικανοποίηση, από τη στιγμή που βλέπουμε εξέλιξη στο αντικείμενο, που μας βοηθά να εκφραστούμε συναισθηματικά. Τα μαθήματα της ΝΕΛΕ είναι και μια ευκαιρία για κοινωνική συναναστροφή με ανθρώπους που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα, ουσιαστικά όμως είναι έκφραση, είναι συναίσθημα, είναι ποίηση η ζωγραφική. Κάποιοι, νέοι κυρίως άνθρωποι, μέσα από αυτό το χώρο, προχωρούν σε περαιτέρω σπουδές και επαγγελματικά. Πάνω απ’ όλα, όμως, η ΝΕΛΕ είναι πολιτισμός για την πόλη της Καλαμάτας». Ευγενία Τσώνη Εκπαιδευόμενη στο Τμήμα Ζωγραφικής «Απασχόληση, ξεκούραση, παρέα» «Για εμάς τα μαθήματα της ΝΕΛΕ είναι απασχόληση, ξεκούραση, παρέα. Η δασκάλα μας είναι περίφημη και όλοι οι άνθρωποι εδώ είναι ευγενέστατοι. Πρόκειται για ένα σημαντικό θεσμό που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, προσφέρεται δωρεάν και προσφέρει έργο στην επιμόρφωση και στη Δια Βίου Μάθηση. Θέλουμε να συνεχίσει να υπάρχει». Καίτη Χαρίτου Εκπαιδευόμενη στο Τμήμα Αγιογραφίας «Κάποιοι έχουν προχωρήσει πάρα πολύ» «Τα μαθήματα Αγιογραφίας έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για μένα. Πρώτον, ζωγραφίζω τους αγίους και νιώθω ψυχική ανακούφιση. Δεύτερον, κάθε φορά που προχωράμε, νιώθουμε όμορφα. Με τη βοήθεια του δασκάλου μας εξελισσόμαστε. Αναπτύσσουμε τη δεξιοτεχνία αλλά και το ταλέντο μας. Έρχονται παιδιά στο τμήμα που έχουν προχωρήσει πάρα πολύ. Βλέποντας τα έργα τους εύκολα θα τα απέδιδες σε έναν επαγγελματία αγιογράφο». Ηλίας Κατσιλιέρης Αγιογράφος – εκπαιδευτής στο Τμήμα Αγιογραφίας «Η προσπάθεια της ΝΕΛΕ είναι υποδειγματική» «Η προσπάθεια που γίνεται γενικά στη ΝΕΛΕ είναι υποδειγματική. Η αρωγή του προέδρου και των παιδιών της διεύθυνσης είναι συνεχής και νομίζω ότι αυτό είναι το βασικό στοιχείο, συν ότι όλοι έχουμε διάθεση να δουλέψουμε και να δώσουμε αυτό που γνωρίζουμε στους ανθρώπους που παρακολουθούν μαθήματα». Παναγιώτα Αναζίκου Εκπαιδευόμενη στο Τμήμα Αργυροχρυσοχοΐας «Με ξεκουράζει και με γεμίζει ταυτόχρονα» «Παρακολουθώ πρόγραμμα της ΝΕΛΕ για πρώτη φορά και είμαι ενθουσιασμένη. Η διαδικασία είναι πολύ δημιουργική και σε κάθε μάθημα προχωράμε ένα βήμα παραπέρα. Δεν είχα ασχοληθεί ποτέ στο παρελθόν με την αργυροχρυσοχοΐα. Ήταν κάτι που πάντα ήθελα και η ΝΕΛΕ μου έδωσε την ευκαιρία να το κάνω. Είμαι λογίστρια. Η αργυροχρυσοχοΐα είναι για τον προσωπικό μου χρόνο. Είναι κάτι δημιουργικό που με ξεκουράζει και με γεμίζει ταυτόχρονα. Πέρα από τις γνώσεις που παίρνω πάνω στο αντικείμενο, είναι και μια ευκαιρία συναναστροφής με ανθρώπους που μοιραζόμαστε τα ίδια ενδιαφέροντα.
Πηγή: Εφημερίδα “ΘΑΡΡΟΣ” Μεσσηνίας/19.09.2010 |